God. 13, br. 2, decembar 2012.
Zoran Ristović
Osnovna škola „Mito Igumanović“, Kosjerić
OD KORPUSA DO UČIONICE: PRIMENA PARALELIZOVANIH TEKSTOVA U NASTAVI ENGLESKOG JEZIKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
UDK: 371.3::811.111]:004 , 004.9:811.111’374
Ključne reči: Paralelizovani ulazni sadržaj, višejezični korpusi, paralelizovani tekstovi, nelinearno nastavno okruženje, multiopažajnost, kognitivno dinamičan kontekst, periferno učenje, računarski podržano učenje, simetrično dvojezično okruženje, nastavne metode i tehnike zasnovane na paralelizovanim tekstovima
Sažetak: U ovom radu predstavljamo fleksibilni računarski podržan pristup nastavi i učenju engleskog jezika u osnovnim školama. Taj pristup zasniva se na pripremi, stvaranju i dinamičkoj eksploataciji paralelizovanog dvojezičnog korpusa pre, za vreme, i posle radovnih časova. Ovaj hibridni metod temelji se na prepoznavanju značaja kontekstualno bogatog paralelizovanog ulaznog jezičkog sadržaja, koji se sastoji iz engleske i srpske verzije tekstova, što omogućava nelinearno učenje, ohrabruje samostalnost učenika, nudi širok repertoar metoda i nastavnih tehnika, i osnažuje višeobjekatsko usmeravanje na nekoliko različitih aspekata jezika istovremeno. U radu su uzete u obzir sve relevantne okolnosti koje se tiču postojeće tehničke podrške, i hardverske i softverske opreme koja je raspoloživa osnovnim školama. Naglasak na kognitivnom dinamizmu koji paralelizovani tekstovi mogu inicirati tokom učenja i usvajanja engleskog kao stranog jezika osvetljen je kako iz ugla učenika tako i iz ugla nastavnika. Cirkularno preusmeravanje pažnje od jedne verzije teksta ka drugoj i obratno, takođe je osvetljeno i analizirano u ravni kognitivne leingvistike, uz opis pedagoške valentnosti takvih preusmeravanja pažnje unutar domena englesko-srpskog korpusa. Nakon opisa predpripreme, selekcije tekstova, etiketiranja i procesa paralelizacije, dajemo pregled do sada razvijenih mogućih primena poravnatog englesko-srpskog korpusa u svakodnevnim nastavnim aktivnostima, uz predviđanje potencijalnih razgranavanja repertoara njihove eksploatacije kao i njihovih poboljšanja u budućnosti. Predviđanje i implementacija poboljšanja u budućnosti imaju svoje utemeljenje u činjenici da se računarski podržana nastava i učenje postepeno pomeraju od periferije ka centru moderne edukacije.
PRILOZI
Gorg Rem, Hans Uskorjat
ČLANCI
Valentin Žikov, Ivelina Nikolova, Laura Tološ, Javor Ivanov, Borislav Popov, Georgi Georgijev
Vesna Pajić, Staša Vujičić Stanković, Miloš Pajić
Zoran Ristović
PRILOZI
Jelena Mitrović
Gordana Nedeljkov
SKUPOVI
PRILOZI
Darja Kovrlija, Valentina Tasić, Suzana Topalović
MULTIMEDIJALNI DOKUMENT „POP ĆIRA I POP SPIRA“ UJEDINjENO ZNANjE NA ZAJEDNIČKOM STUDENTSKOM PROJEKTU