Год. 13, бр. 2, децембар 2012.
Зоран Ристовић
Основна школа „Мито Игумановић“, Косјерић
ОД КОРПУСА ДО УЧИОНИЦЕ: ПРИМЕНА ПАРАЛЕЛИЗОВАНИХ ТЕКСТОВА У НАСТАВИ ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
УДК: 371.3::811.111]:004 , 004.9:811.111’374
Кључне речи: Паралелизовани улазни садржај, вишејезични корпуси, паралелизовани текстови, нелинеарно наставно окружење, мултиопажајност, когнитивно динамичан контекст, периферно учење, рачунарски подржано учење, симетрично двојезично окружење, наставне методе и технике засноване на паралелизованим текстовима
Сажетак: У овом раду представљамо флексибилни рачунарски подржан приступ настави и учењу енглеског језика у основним школама. Тај приступ заснива се на припреми, стварању и динамичкој експлоатацији паралелизованог двојезичног корпуса пре, за време, и после радовних часова. Овај хибридни метод темељи се на препознавању значаја контекстуално богатог паралелизованог улазног језичког садржаја, који се састоји из енглеске и српске верзије текстова, што омогућава нелинеарно учење, охрабрује самосталност ученика, нуди широк репертоар метода и наставних техника, и оснажује вишеобјекатско усмеравање на неколико различитих аспеката језика истовремено. У раду су узете у обзир све релевантне околности које се тичу постојеће техничке подршке, и хардверске и софтверске опреме која је расположива основним школама. Нагласак на когнитивном динамизму који паралелизовани текстови могу иницирати током учења и усвајања енглеског као страног језика осветљен је како из угла ученика тако и из угла наставника. Циркуларно преусмеравање пажње од једне верзије текста ка другој и обратно, такође је осветљено и анализирано у равни когнитивне леингвистике, уз опис педагошке валентности таквих преусмеравања пажње унутар домена енглеско-српског корпуса. Након описа предприпреме, селекције текстова, етикетирања и процеса паралелизације, дајемо преглед до сада развијених могућих примена поравнатог енглеско-српског корпуса у свакодневним наставним активностима, уз предвиђање потенцијалних разгранавања репертоара њихове експлоатације као и њихових побољшања у будућности. Предвиђање и имплементација побољшања у будућности имају своје утемељење у чињеници да се рачунарски подржана настава и учење постепено померају од периферије ка центру модерне едукације.
ПРИЛОЗИ
Горг Рем, Ханс Ускорјат
ЧЛАНЦИ
Валентин Жиков, Ивелина Николова, Лаура Толош, Јавор Иванов, Борислав Попов, Георги Георгијев
Весна Пајић, Сташа Вујичић Станковић, Милош Пајић
Зоран Ристовић
ПРИЛОЗИ
Гордана Недељков
СКУПОВИ
ПРИЛОЗИ
Дарја Коврлија, Валентина Тасић, Сузана Топаловић